2 minut 58 sekund

Ładowarki do elektryków – jak ładować pojazd na prąd?

Rosnąca popularność samochodów z napędem elektrycznym powoduje, że na rynku pojawia się coraz więcej stacji ładowania. Dwie rzeczy, które wpływają na szybkość ładowania, to moc ładowarki i typ wtyczki. W jednym i drugim przypadku do wyboru mamy kilka modeli, które możemy dostosować w zależności od własnych potrzeb. 

Ładowarki do elektryków – czym się różnią?

Każda stacja do ładowania pojazdów ma swoją moc oraz rodzaj wtyczki, które wpływają na szybkość ładowania danego pojazdu. Co najważniejsze, wyróżniamy dwa typy ładowarek ze względu na moc: z prądem zmiennym i z prądem stałym. 

Ładowarki AC, czyli z prądem zmiennym, charakteryzują się tym, że czas ładowania jest dłuższy, niż w przypadku tych zasilanych prądem stałym. Ich moc wynosi od 2 do 13 kW przy napięciu jedno- lub trójfazowym. Czas potrzebny do naładowania akumulatorów za pomocą tej ładowarki to w zależności od posiadanego samochodu ok. 6 godzin (dla ładowarek z maksymalną mocą 3,68 kW) lub 3-4 godziny (dla ładowarek o mocy 7-11 kW).

Ładowarki DC są zasilane prądem stałym, ponieważ pełnią funkcję konwertera prądu zmiennego na stały. Umożliwiają naładowanie baterii pojazdu nawet do 80% w ciągu godziny, co jest możliwe dzięki osiąganiu mocy ładowania od 50 do 350 kW. 

Jakie są rodzaje wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych? 

Najpopularniejsze rodzaje wtyczek do ładowania elektryków to Typ 2, CCS2 i CHAdeMO. W zależności od posiadanego modelu pojazdu możemy podpiąć inne złącze. Mimo że na ten moment producenci pojazdów wykorzystują różne rodzaje wtyczek, to możemy postawić tezę, że standaryzacja jest nieunikniona, aby utrzymać koszty produkcji na niskim poziomie oraz zapewnić jak największą wygodę kierowcom. 

Ładowarki do elektryków -typ 2

Typ 2

Uniwersalne złącze obsługujące każdy pojazd elektryczny za pomocą systemu ładowania 1- lub 3- fazowym prądem przemiennym, który jest definiowany jako system wolnego ładowania. W tym systemie ładowarka przejmuje sterowanie komunikacją z pojazdem. 

CCS2

Złącze używane m.in. przez Volkswagen, BMW, Opel oraz inne modele koncernów europejskich. System jest definiowany jako półszybki i szybki. Przetwornik AC/DC znajduje się stacjonarnie w ładowarce, a połączenie wtykane realizowane jest od strony pojazdu ze względu na wyższe wartości prądu.

ładowarki do elektryków - CCS2
ładowarki do elektryków - chademo

CHAdeMO

Wtyczka używana m.in. przez Nissan i Mitsubishi oraz inne modele koncernów azjatyckich. To standard, który wywodzi się z Azji i ładuje bezpośrednio prądem stałym o mocy 400 kW (400 A, 1000 V). 

Wybierz swoją ładowarkę do elektryka!

W ofercie Columbus dla Biznesu znajduje się 6 ładowarek do samochodów elektrycznych, które mogą być wykorzystywane w różnych miejscach: od hoteli, przez parkingi, MOPY, obiekty sportowe, po centra handlowe.

ModelMoc ładowaniaLiczba punktów ładowaniaRodzaj stacjiRodzaj montażuCzas ładowania
Go Power 77 kW1ACnaścienna lub wolnostojąca5 – 6 godzin
Go Power 1111 kW1ACnaścienna lub wolnostojąca3 -4 godziny
Go Power 2222 kW2ACnaścienna lub wolnostojąca3 – 4 godziny
Go Power 3030 kW1DCnaścienna lub wolnostojącaok. 1,5 godziny
Go Power 6060 kW2DCnaścienna lub wolnostojącaok. 40 minut
Go Power 360360 kW (do 200 kW na złącze)6DCwolnostojącaok. 20 minut

Oferujemy kompleksową usługę: od wyboru odpowiedniej ładowarki do elektryka, przygotowania, zgłoszenia i reprezentowania we wszystkich formalnościach, poprzez instalację i uruchomienie stacji, przeszkolenie z jej obsługi, aż po utrzymanie, eksploatację oraz obsługę posprzedażową. Dodatkowo posiadasz wybór dotyczący sposobu finansowania stacji – oferujemy możliwość zakupu za gotówkę, 50/50 lub abonament. 

Oceń ten artykuł

powiązane artykuły
czytaj bloga
Samochody elektryczne i fotowoltaika – dobrana para?
Samochody elektryczne i fotowoltaika – dobrana para?
Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, jednak nadal nie brakuje sceptyków co do aut zasilanych prądem. Krytyce podlega przede wszystkim słabo rozwinięta sieć punktów ładowania, jak i aspe...
Ładowarki do samochodów elektrycznych – czy to się opłaca?
Ładowarki do samochodów elektrycznych – czy to się opłaca?
Na koniec grudnia 2021 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 38 001 osobowych oraz 1657 użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W ubiegłym roku ich liczba zwiększyła się o 20 253 sztuki, tj.&nbs...
Jaka moc instalacji fotowoltaicznej pokryje moje zapotrzebowanie?
Jaka moc instalacji fotowoltaicznej pokryje moje zapotrzebowanie?
Zanim przystąpimy do montażu instalacji fotowoltaicznej, najważniejszy jest właściwy dobór mocy systemu. W przypadku gospodarstw domowych moc fotowoltaiki powinna być dobrana tak, by wyprodukowana w ciągu roku energia nie przekraczała ro...
Jak dobrać moc pompy ciepła?
Jak dobrać moc pompy ciepła?
Prawidłowy dobór mocy pompy ciepła zapewni maksymalny komfort cieplny budynku, bez konieczności stosowania innych źródeł ciepła. To także gwarancja długiej żywotności systemu, niskich kosztów eksploatacji i szybszy zwrot inwestycji. ...
Hybrydy plug-in – tak ekologiczne jak ich użytkownicy
Hybrydy plug-in – tak ekologiczne jak ich użytkownicy
Hybrydy plug-in pozwalają na znacznie dłuższą jazdę na prądzie elektrycznym niż zwykłe samochody hybrydowe. Dzięki temu znacząco zmniejszają zużycie paliwa, a co za tym idzie, ograniczają emisję szkodliwych substancji do atmosfery. ...
Ogrzewanie elektryczne w domu – cena instalacji i koszty roczne
Ogrzewanie elektryczne w domu – cena instalacji i koszty roczne
Ogrzewanie elektryczne jest uznawane za jedną z najdroższych metod pozyskiwania energii cieplnej w domu. Jednak ogrzewanie elektryczne to tak naprawdę wiele różnych systemów, grzewczych. Jedne są drogie w utrzymaniu, inne...
Ładowarki do elektryków – jak ładować pojazd na prąd?
Ładowarki do elektryków – jak ładować pojazd na prąd?
Rosnąca popularność samochodów z napędem elektrycznym powoduje, że na rynku pojawia się coraz więcej stacji ładowania. Dwie rzeczy, które wpływają na szybkość ładowania, to moc ładowarki i typ wtyczki. W jednym i drugim pr...
zapytaj o ofertę
Columbus