Strefa Klienta

Najczęściej zadawane pytania

  • Gdzie znajdę swoja fakturę?

    Faktury wysyłamy na adres mailowy, podany przy podpisaniu umowy. Kod dostępu otrzymałeś SMSem i jest ważny 30 dni.

  • Jak skonfigurować falownik?

    Instrukcję konfiguracji znajdziesz w Strefie Klienta Columbus, w zakładce Dokumenty.

  • Jak zalogować się do falownika Solis?

    Do podglądu pracy instalacji fotowoltaicznej na Twoim smartfonie służy aplikacja Solis Home, którą pobierzesz za darmo w Sklepie Play lub strona internetowa https://m.ginlong.com/main.html. Dane do logowania na aplikacji otrzymasz w dniu montażu na adres mailowy podany na umowie z Columbus.

    Instrukcję znajdziesz w Strefie Klienta Columbus, w zakładce Dokumenty.

  • Mam problem z napięciem w sieci, co zrobić?

    W okresie najintensywniejszej produkcji, nadwyżki energii trafiają do sieci. Skumulowana, duża ilość instalacji w danej lokalizacji, oddając w tym samym czasie nadwyżki energii, podnosi wartość napięcia. Konsekwencją wyłączenia jest spadek produkcji energii do zera. Ponieważ problem leży po stronie Zakładu Energetycznego, to właśnie on jest zobowiązany do podjęcia działań mających na celu jego szybkie i skuteczne rozstrzygnięcie.

    Więcej przeczytasz na naszym blogu: Zbyt wysokie napięcie w sieci

Dofinansowania i ulgi

  • Na jakie dotacje mogę liczyć?

    W 2022 roku możesz liczyć na wsparcie z programów: Mój Prąd, Czyste Powietrze, Mój Elektryk, Moje Ciepło, a także z ulgi termomodernizacyjnej.

    Więcej przeczytasz na naszym blogu: Dotacje do fotowoltaiki w 2024 roku

  • Ulga termomodernizacyjna

    Jest to możliwość odliczenia dla osób fizycznych od podstawy podatku dochodowego wydatków poniesionych m.in. na ogniwa fotowoltaiczne wraz z osprzętem. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynkach, których jesteś właścicielem lub współwłaścicielem.

    Więcej na: Ulga termomodernizacyjna

  • Program Mój Prąd

    To program skierowany do gospodarstw domowych na terenie całej Polski. Oferuje wsparcie do fotowoltaiki oraz innych systemów zwiększających efektywność energetyczną domów jak. np. magazyn energii czy HEMS.

    Nabór wniosków do Mój Prąd 5.0 zakończył się w grudniu 2023 r. W 2024 r. planowane jest uruchomienie kolejnej, 6. edycji programu. Prawdopodobnie zakres dofinansowywanych urządzeń będzie taki, jak w 2023 r. Nie można jeszcze określić wysokości konkretnych dotacji.

    W 5. edycji programu Mój Prąd prosumenci mogli liczyć na maksymalne wsparcie rzędu 58 tys. złotych. W ramach projektu można otrzymać dotację do 50% kosztów kwalifikowanych. Poniższa tabela przedstawia dokładne kwoty.

    Na co?Kwota dotacji
    mikroinstalacja fotowoltaicznado 6 000 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców)
    mikroinstalacja fotowoltaiczna + urządzenie dodatkowedo 7 000 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców)
    do 3 000 zł (grupa 3 Wnioskodawców)
    magazyn ciepłado 5 000 zł
    gruntowe pompy ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/wodado 28 500 zł
    pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie energetycznejdo 19 400 zł
    pompa ciepła powietrze/wodado 12 600 zł
    pompa ciepła powietrze/powietrzedo 4 400 zł
    magazyn energii elektrycznejdo 16 000 zł
    system zarządzania energią HEMS/EMSdo 3 000 zł
    kolektory słoneczne c.w.u.do 3 500 zł

    Więcej na: Mój Prąd 5.0

  • Czyste Powietrze

    W Programie „Czyste Powietrze” podstawą uzyskania dotacji jest wymiana starego nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła spełniające wymagania techniczne określone w Programie. Oprócz dotacji na np. pompę ciepła, można uzyskać także 6000 zł wsparcia na instalację fotowoltaiczną.

    Więcej na: Czyste Powietrze

  • Mój Elektryk

    To program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych, skierowany zarówno od osób fizycznych, jak też firm czy instytucji. W przypadku osób fizycznych dopłata do elektryka wynosi nawet do 27 000 zł. Nabór wniosków potrwa do 30 września 2025 r.lub wyczerpania środków.

    Więcej na:  Mój Elektryk

  • Moje Ciepło

    Program wspiera zakup i montaż pomp ciepła w nowych domach o podwyższonym standardzie energetycznym. Urządzenie musi zostać zakupione między 1 stycznia 2021 r. a 31 grudnia 2026 r. Kwota jaką można uzyskać to od 7 do 21 tys. złotych.

    Więcej na: Moje Ciepło

Oferta Columbus

  • Dlaczego wybrać ofertę Columbus?

    Oferta Columbus zawiera nawet 15-letnią Gwarancję 360 na każdy element instalacji. Oferujemy najtańsze finansowanie oraz usługę Columbus Care, czyli opiekę nad rachunkami i monitoring pracy instalacji. Dokładamy wszelkich starań, żeby technologia oferowanych produktów była zawsze najnowsza, a same urządzenia – najwyższej jakości. Naszym priorytetem jest Twoje bezpieczeństwo, dlatego instalacje wykonywane są zgodnie z niemal 90 punktami kontrolnymi.

  • Co to Columbus Care?

    Columbus Care to kompleksowa obsługa klienta doceniona godłem „Teraz Polska”. Jak to działa? Specjaliści Columbus na początek zadbają o to, by instalacja spełniała Twoje potrzeby: zaplanujemy projekt i wszystkie niezbędne prace. Po zakończonym montażu również obejmiemy Cię opieką. Zweryfikujemy Twoją fakturę i sprawdzimy, czy instalacja działa tak, jak zostało to zaplanowane. Columbus Care to także panel Klienta, w którym sprawdzisz aktualny status swojej umowy, a także zawrzesz z nami umowę w wygodnej i bezpiecznej formie on-line.

  • Czym jest Columbus Safe?

    Columbus Safe to pakiet gwarantujący bezpieczeństwo Twojej instalacji fotowoltaicznej. W jego skład wchodzą m.in.:

    • inwerter Solis z atestem PVEL i funkcją AFCI,
    • nowoczesne skrzynki prądu stałego z fabrycznie montowanym okablowaniem,
    • stickery samogaszące w skrzynce z zabezpieczeniami DC – wyłączność na całą Europę,
    • uziemienie instalacji i konstrukcji.

    Dla instalacji powyżej 6,5 kWp także:

    • przygotowanie zgłoszenia do Straży Pożarnej i uzgodnienie projektu z rzeczoznawcą do spraw przeciwpożarowych,
    • przycisk awaryjnego rozłączania instalacji.
  • Co to Prąd jak powietrze?

    “Prąd jak Powietrze 2.0” to alternatywa dla nowego systemu rozliczeń – net-billingu. Dzięki net-billingowi 1:1 możesz wykorzystać całą wartość wyprodukowanej energii z fotowoltaiki. Zyskujesz jeszcze większe oszczędności i szybszy zwrot inwestycji – wszystko na jasnych zasadach.

    Szczegóły na stronie: pradjakpowietrze.pl

  • Gdzie można skorzystać z oferty Columbus?

    Nasza oferta dostępna jest dla każdego, na całym terenie Polski. W każdym regionie kraju działają nasi konsultanci i instalatorzy. Chcesz umówić się na spotkanie z doradcą Columbus? Wypełnij formularz kontaktowy na stronie lub skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta – tel. 12 307 30 96.

  • Co to są perowskity?

    Perowskity podobnie jak krzem mogą służyć do wytwarzania energii elektrycznej. Potencjał perowskitów i płynące z ich zastosowania korzyści dla branży fotowoltaicznej dostrzegła dr Olga Malinkiewicz. Opracowała sposób na ich drukowanie. Ogniwa perowskitowe wyróżniają się wysoką efektywnością nawet przy słabym oświetleniu, także przy sztucznym świetle. Są ultracienkie i bardzo lekkie, mogą być nadrukowywane na różnorodne podłoża, z dużą dowolnością kształtu. Tym samym istnieje możliwość przeniesienia ich np. na folie, tkaniny czy dachówki.

  • Gdzie są wykorzystywane perowskity?

    Firma Saule Technologies w maju 2021 r. we Wrocławiu uruchomiła pierwszą fabrykę drukowanych na foliach perowskitów generujących prąd. Od tego czasu perowskity wykorzystywane są w budownictwie, sektorze e-mobility oraz IoT np. jako elektroniczne etykiety cenowe – PESL. Możliwości zastosowania jest wiele. Obecnie perowskity wykorzystywane są w dużych projektach komercyjnych, w niedalekiej przyszłości planowane jest wprowadzenie produktu dla klienta indywidualnego.

Fotowoltaika

  • Jak działa fotowoltaika?

    Zasada działania instalacji z pozoru prosta – promienie słoneczne padają na panele fotowoltaiczne, które zamieniają je w czystą energię. Dokładniej – instalacja fotowoltaiczna by działać i produkować energię potrzebuje światła, a właściwie – nośnika oddziaływań elektrycznych czyli fotonu. To właśnie ta cząstka wprawia w ruch elektrony dzięki którym powstaje napięcie elektryczne. Prąd stały z paneli fotowoltaicznych wędruje do falownika, gdzie zamieniany jest na prąd przemienny, taki jak jest w gniazdku. Dzięki wyższemu napięciu darmowy prąd ze słońca wypiera z domu prąd sieciowy i zasila urządzenia w Twoim domu.

  • Ile energii produkują panele fotowoltaiczne?

    Planowany roczny uzysk energii to 1000 kWh z 1 kWp, jednak wiele zależy od umiejscowienia i nasłonecznienia paneli.

  • Co się dzieje, jeśli nie ma słońca?

    Panele produkują energię nawet przy pochmurnej i deszczowej pogodzie, jednak Twoja instalacja fotowoltaiczna jest najbardziej wydajna w słoneczne dni. Jeśli danego dnia produkcja prądu nie jest wystarczająca do Twojego zapotrzebowania, korzystasz z nadwyżek energii wprowadzonych do sieci.

  • Czy panele fotowoltaiczne produkują energię w zimie?

    Panele produkują energię cały rok, niezależnie od pogody, odpowiednio do panujących warunków atmosferycznych. Główny uzysk produkcji jest w okresie od wiosny do jesieni, a zimą wykorzystujemy nadmiar energii zgromadzonej w sieci (net-metering) lub dokupujemy brakującą energię.

  • Czym jest net-billing?

    Net-billingu obowiązuje tych prosumentów, którzy zgłosili swoją instalację fotowoltaiczną do podłączenia do sieci po 31 marca 2022 r. i tych którzy sami zmienią dotychczasowy system rozliczeń na nowy. Net-billing to rozliczanie wartościowe nadwyżek energii przesyłanych do sieci, oparte o transakcję kupna-sprzedaży.

    Zasady nowego systemu: Net-billing

  • Co to jest autokonsumpcja? Jak zwiększyć autokonsumpcję?

    Autokonsumpcja energii elektrycznej określa jaka jej część wytwarzana przez instalację fotowoltaiczną jest zużywana na bieżąco, a więc nie musi być oddawana/sprzedawana do sieci (w zależności od systemu rozliczeń). Poziom autokonsumpcji w gospodarstwie domowym wynosi 10-30% w skali roku.

    Sprawdź jak możesz zwiększyć autokonsumpcję.

  • Czy muszę obsługiwać moją instalację?

    Nie. System fotowoltaiczny jest praktycznie całkowicie bezobsługowy. Instalacja nie posiada ruchomych elementów, jest więc wysoce odporna na awarie i nie potrzebuje serwisowania. Paneli nie trzeba też myć ani odśnieżać: zabrudzenia spłucze deszcz, a śnieg osunie się pod wpływem grawitacji. Obsługa instalacji odbywa się dzięki dedykowanej aplikacji. Dzięki temu możemy sprawdzić, jak działa nasz system i ile produkuje prądu z dowolnego miejsca z dostępem do internetu.

  • Jakie panele fotowoltaiczne oferuje Columbus?

    W ofercie Columbus znajdziesz:

    • pakiet smart – panele fotowoltaiczne Jinko 475 Wp, N-Type, srebrna rama,
    • pakiet pro – panele fotowoltaiczne Jinko 435 Wp, N-Type, Full Black.

    Szczegóły oferty: Fotowoltaika dla domu

  • Co to jest moduł HALF CUT?

    HALF CUT to inaczej moduł z ogniwami ciętymi na pół. W typowym module, opartym na technologii krzemowej, znajduje się 60 ogniw; w HALF CUT – 120. Ogniwa połówkowe wiązane są w łańcuchy, w efekcie czego „połówka” ma zbliżony prąd i napięcie wyjściowe do „całości”. Główną zaletą modułów Half Cut jest sprawniejsza praca w przypadku częściowego zacienienia (np. liście czy śnieg); ich budowa pozwala również na obniżenie strat cieplnych spowodowanych przesyłem energii elektrycznej.

  • Jak działa kalkulator fotowoltaiczny/pompy ciepła?

    Kalkulator fotowoltaiczny/pompy ciepła pomaga w szacunkowym określeniu mocy instalacji. Jest to jednak orientacyjna wartość. Dokładne informacje możesz uzyskać podczas spotkania z doradcą Columbus, którzy dobierze rozwiązanie dla Twojego domu, w oparciu o szczegółowy audyt energetyczny.

Magazyn Energii

  • Jakie magazyny energii oferuje Columbus?

    Columbus w swojej ofercie posiada magazyny wykonane w technologii LiFePO. Magazyny energii LiFePO4 charakteryzują się wieloma zaletami, takimi jak bezpieczeństwo, długa żywotność, stabilne napięcie, szybkie ładowanie, odporność na temperatury. Są one bezpieczne, trwałe, łatwe do recyclingu i mogą być stosowane w różnorodnych warunkach.

  • Jakie funkcje ma magazyn energii?

    Magazyn energii zabezpiecza przed skutkami braku zasilania, do tego optymalizuje zużycie energii z instalacji fotowoltaicznej.

  • Ile lat gwarancji na magazyn energii Pylontech?

    Standardowa gwarancja producenta to 7 lat. Po zarejestrowaniu urządzenia na stronie http://www.pylontech.com.cn/service/support gwarancja bezpłatnie wydłuża się do 10 lat.

  • Jaka jest żywotność magazynu energii?

    Przy założeniu, że pełny cykl naładowanie/rozładowanie będzie mieć miejsce przez 60% dni w roku, w przypadku modelu US2000, który umożliwia wykonanie przynajmniej 6 tys. pełnych cykli ładowania, żywotność będzie wynosiła ok. 27 lat przy zachowaniu min. 90% pojemności.

  • Jak dużego magazynu energii potrzebuję?

    Najczęściej w instalacjach domowych sprawdzają się magazyny o wielkości 3-10 kWh, ostatecznie zależy to jednak od zapotrzebowania i roli, jaką magazyn ma spełniać.

  • Jak magazynować energię?

    Dzięki połączeniu fotowoltaiki z magazynem energii możesz regulować zużycie własnej energii zależnie od okresowego zapotrzebowania, a nadwyżki magazynować i wykorzystywać w późniejszym czasie. Dostarczona do magazynu energia elektryczna wraca do gniazdka elektrycznego wtedy, gdy tego potrzebujemy.

  • Czy posiadając magazyn energii zachowam status prosumenta?

    Oczywiście, że tak! Jeśli Twoja instalacja wpisuje się w definicję mikroinstalacji, a Ty spełniasz wymogi dot. prosumenta, magazyn energii niczego nie zmienia. Magazyn energii zwiększy opłacalność Twojej instalacji – wyprodukowane nadwyżki możesz bowiem przechowywać, a do sieci trafi tylko to, co już nie zmieści się w akumulatorze.

Pompa ciepła

  • Jak działa pompa ciepła od Columbus?

    Pompy ciepła NIBE dostosowane są do różnego rodzaju potrzeb grzewczych, niezależnie czy jest to niewielki dom, duże gospodarstwo, czy też wielkopowierzchniowy obiekt komercyjny. Urządzenia te jako źródło ciepła wykorzystują powietrze zewnętrzne, a produkcja ciepła jest możliwa nawet wtedy, gdy temperatura na zewnątrz spada do -25°C. Powietrze zewnętrzne można wykorzystać do ogrzewania, podgrzewania ciepłej wody użytkowej, a także do chłodzenia. Zastosowanie pompy ciepła NIBE w systemach grzewczych pozwala na oszczędności rzędu aż 80% w porównaniu z tradycyjnymi systemami grzewczymi.

  • Co umożliwia pompa ciepła?

    Pompa ciepła dostępna w ofercie Columbus jest wielofunkcyjna. Gdy jest chłodno – ogrzeje dom, w upały może zapewnić przyjemny chłód, a przez cały rok będzie przygotowywać ciepłą wodę użytkową.

  • Jak zasilana jest pompa ciepła?

    Pompa ciepła zasilana jest prądem elektrycznym – jest on niezbędny do pracy sprężarki oraz grzałki. Najbardziej opłacalne jest uzupełnienie układu o instalację fotowoltaiczną, która będzie dostarczać darmową energię elektryczną do zasilania pompy ciepła. To korzystne nie tylko ze względów finansowych, ale i ekologicznych.

  • Ile lat będzie pracować moja pompa ciepła?

    Przeciętny czas użytkowania pompy ciepła, przy normalnym użyciu, wynosi ponad 20 lat.

  • Czy mój dom musi być specjalnie przygotowany?

    Im lepiej zaizolowane i bardziej szczelne przegrody zewnętrzne, tym wyższa efektywność urządzenia. Oznacza to, że łatwiej będzie ogrzać większy dom po odpowiedniej termomodernizacji niż mniejszy, ale o gorszych parametrach przewodzenia ciepła.

  • Czy muszę wymieniać stary system ogrzewania?

    Przy pompie ciepła najbardziej efektywne jest użycie niskotemperaturowych odbiorników – jak ogrzewanie podłogowe czy ścienne. Jednak jeśli Twój system ogrzewania opiera się na tradycyjnych grzejnikach, nie przejmuj się – nie musisz ich wymieniać! W ofercie mamy również wysokotemperaturowe pompy ciepła, które charakteryzują się wyższą temperaturą zasilania i doskonale współpracują ze starszą instalacją.

  • Czy muszę coś robić by pompa ciepła działała?

    Pompa ciepła jest urządzeniem bezobsługowym, nie ma potrzeby czyszczenia, rozpalania w piecu czy podkładania opału. Użytkowanie pompy jest czyste, ciche (ok. 39 dB) i całkowicie bezemisyjne.

  • Czy oferowana przez Columbus pompa ciepła będzie pracować także w zimie?

    Powietrzna pompa działa efektywnie, gdy na zewnątrz panuje niska temperatura (nawet do -25 stopni Celsjusza). Dzięki temu nawet w zimie możesz ogrzać dom i wodę do optymalnej temperatury.

  • Jakiej mocy pompy ciepła potrzebuje?

    W doborze odpowiedniej mocy pompy ciepła pomoże Ci nasz doradca. Na początek ustali całkowite zapotrzebowanie budynku na ciepło, a także – na podstawie liczby i preferencji domowników – ilość energii potrzebnej do przygotowania ciepłej wody użytkowej. Na koniec specjalista zapyta Cię o ewentualne wymagania specjalne (np. basen).

  • Czy niezbędne są przeglądy?

    Tak jak każde urządzenie grzewcze, również pompy ciepła do prawidłowej pracy wymagają okresowej kontroli serwisowej, polegającej na ocenie poprawności działania całego systemu. Regularne przeglądy zapewnią Twojemu urządzeniu długą, bezawaryjną, a także efektywną pracę.

Elektromobilność

  • Co znajdę w ofercie GoPower?

    W ofercie GoPower znajdziesz szeroki wybór ładowarek do samochodów elektrycznych wraz z intuicyjnym systemem do zarządzania. Oferta skierowana jest do użytkowników indywidualnych i biznesowych.

  • Jakie są zalety ładowarki do samochodu elektrycznego?

    Prywatna ładowarka do samochodu elektrycznego pozwala na komfortowe ładowanie pojazdu w domu. Nie musisz nigdzie jechać, ani stać w kolejkach, swój pojazd naładujesz bezpiecznie, w dowolnym czasie, na podjeździe lub w garażu. Możliwość wykorzystania prądu pochodzącego z własnej instalacji fotowoltaicznej jest dodatkowym plusem, ponieważ pozwala na bezemisyjne i praktycznie darmowe poruszanie się samochodem elektrycznym.

  • Czym różni się ładowarka typu AC od DC?

    Pierwszą z opcji jest ładowanie samochodów elektrycznych za pomocą prądu przemiennego AC. Ładowarki AC mają mniejszą moc, co ma wpływ na wydłużenie czasu ładowania samochodu. Moc ładowania urządzeń przystosowanych do prądu przemiennego AC wynosi najczęściej do 22 kW. W przypadku urządzenia GoPower 11, czas ładowania wynosi ok.3-4 h.Ładowanie typu DC jest sprawniejsze i efektywniejsze w porównaniu do ładowania AC. Ładując samochód prądem stałym, czas ładowania jest zdecydowanie krótszy (w przypadku GoPower 30 ok.1,5h). Ładowarki typu DC mogą ładować z mocą już od 30 do nawet 350 kW.

  • Jaki rodzaj ładowarki GoPower wybrać?

    Wszystko uzależnione jest od Twoich oczekiwań. Ładowarki różnią się między sobą mocą, typem złącza oraz szybkością ładowania. Nasi specjaliści pomogą wybrać Ci rozwiązanie dopasowane do Twoich potrzeb oraz możliwości montażowych.

  • Co daje mi usługa xOS Home?

    xOS Home to aplikacja do zarządzania i kontroli pracy Twojej ładowarki do samochodu elektrycznego. Usługa umożliwia ciągłe monitorowanie i realizację procesu ładowania pojazdu w domowym punkcie ładowania. Opcja dostępna jest dla użytkowników indywidualnych. Usługa xOS Home ponadto daje Ci m.in.: – dostęp do publicznej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w całej Europie, – zdalne monitorowanie procesu ładowania i dostęp do Portalu Klienta, – całkowite bezpieczeństwo Twoich danych.

  • Czy ładowarka do samochodu elektrycznego może być zasilana energią z fotowoltaiki?

    Tak! Dzięki ładowaniu pojazdu elektrycznego energią ze słońca możesz podróżować praktycznie za darmo. To rozwiązanie sprawia, że inwestycja zarówno w fotowoltaikę, jak i domową ładowarkę jest jeszcze bardziej opłacalna. Darmowe ładowanie energią ze słońca jest nie tylko kwestią oszczędności, ale także przyczynia do redukcji emisji zanieczyszczeń do środowiska.

  • Co obejmuje oferta GoPower?

    W ramach usługi zapewniamy: – przeprowadzenie audytu technicznego GoPower, – pomoc w doborze odpowiedniej mocy ładowarki, – wsparcie w skompletowaniu dokumentacji i pozyskaniu finansowania na zakup ładowarki, – pomoc w zawarciu umowy z dostawcą oprogramowania ładowarki, – wykonanie infrastruktury towarzyszącej, – wykonanie infrastruktury niezbędnej do podłączenia do istniejącej instalacji elektrycznej w miejscu montażu, – montaż punktu ładowania.

Masz pytania? Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta