6 minut 1 sekund

7 rzeczy, o których nie mówią sprzedawcy fotowoltaiki

Czego nie mówią sprzedawcy fotowoltaiki? Do niedawna trwał prawdziwy boom na fotowoltaikę, z wejściem nowych zasad rozliczenia energii, sytuacja lekko się uspokoiła. Wraz z popularnością instalacji PV, na rynku pojawiło się dużo dostawców rozwiązań OZE, którzy postanowili wykorzystać sytuację. Niestety, wielu z nich nastawionych było głównie na zysk. Wiele z tych firm nie przetrwało próby czasu. Jednak tak jak w każdej branży, nadal można natknąć się na nieuczciwe praktyki związane z próbą sprzedaży produktu “za wszelką” cenę.  O co pytać sprzedawców fotowoltaiki i czego nie mówią potencjalnym klientom? Oto 7 rzeczy, na które należy zwrócić uwagę.

1. Warunki gwarancji – co obejmuje gwarancja?

Każdy z komponentów składających się na instalację fotowoltaiczną – panele fotowoltaiczne, falownik, zabezpieczenia, okablowanie itp., ma gwarancję producenta. Zazwyczaj jest to od 2 do 10 lat w zależności od elementu. Warto zwrócić uwagę na to, żeby gwarancja obejmowała każdy podzespół, ale także montaż i serwis i działała na zasadzie DOOR 2 DOOR. O czym w przypadku gwarancji nie mówią sprzedawcy? Zazwyczaj jest to dodatkowy coroczny serwis, który jest podstawą jej utrzymania. Takie serwisy są płatne, co wydłuża czas zwrotu z inwestycji. Zanim zdecydujesz się na wybór oferty zapytaj o:

  • długość gwarancji,
  • co obejmuje,
  • serwis instalacji fotowoltaicznej i jej koszt,
  • czy firma zapewnia serwis DOOR 2 DOOR.

Pamiętaj, dla zachowania każdej gwarancji na instalację fotowoltaiczną, konieczne jest przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu domowej instalacji elektrycznej co 5 lat.

2. Moc instalacji – większa, nie znaczy lepsza

Prawidłowo dobrana moc instalacji czyli dopasowana do potrzeb domu i jego mieszkańców, zapewnia oszczędności i szybki zwrot z inwestycji. Gorzej jeśli instalacja jest przewymiarowana. Dlaczego? Ponieważ im większa moc instalacji, tym wyższa jej cena i dłuższy zwrot poniesionych kosztów. 

Jeśli rozliczasz się w systemie opustów i nie wykorzystujesz w pełni wyprodukowanej energii w przeciągu roku to ją tracisz. W przypadku net-billingu nadwyżki sprzedajesz i otrzymujesz pieniądze na konto prosumenckie, z których dokupujesz energię. Jeśli po roku w Twoim depozycie pozostaną niewykorzystane środki, otrzymasz za nie zapłatę w formie pieniężnej. Wypłata nie może być jednak większa niż 20% wartości prądu, który został przesłany do sieci. Sprzedawcy często o tym nie mówią, ponieważ chcą sprzedać jak największą instalację kierując się swoim zyskiem, a nie zyskiem klienta. 

3. Rozbudowa instalacji 

O czym jeszcze nie mówią sprzedawcy fotowoltaiki? O możliwościach rozbudowy systemu! Dlaczego? Ponieważ bardziej na rękę jest dla nich sprzedaż większego systemu, ale także dlatego, że większość firm, nie oferuje swoim klientom tego typu usługi. Rozbudowa systemu to po pierwsze bardziej skomplikowany proces, a po drugie nie tak dochodowy jak montaż nowej instalacji, dlatego większość dostawców nie podejmuje tego tematu.

W Columbus rozumiemy, że wymagania naszych klientów się zmieniają i chcemy by instalacja spełniała ich aktualne potrzeby. Jeśli więc Twoje zużycie się zwiększy bo np. dokupisz pompę ciepła lub samochód elektryczny, możesz zlecić nam rozbudowę swojej instalacji nawet o kilka modułów. To jednak nie wszystko, oferujemy rozbudowę instalacji fotowoltaicznych także wykonanych przez inne firmy. Oferujemy nie tylko opcję dołożenia paneli, ale także rozbudowę o dodatkowe funkcje i elementy jak np. magazyn energii czy HEMS. Co ważne nie ingerujemy w istniejącą instalację, dlatego możesz być bezpieczny o swoją gwarancję.

4. Warunki montażowe – nie zawsze dobre

Masz za mało miejsca na dachu, jest on skierowany pod nieodpowiednim kątem i w dodatku na północ, lub jest zacieniony i nie można tego zmienić, a może jest w złym stanie technicznym? W takim przypadku profesjonalista zaproponuje montaż na gruncie (o ile jest taka możliwość) lub poinformuje o braku możliwości wykonania instalacji. Co zrobi nieuczciwy sprzedawca? Nie powie, że fotowoltaika w takim przypadku się nie opłaca tylko będzie chciał Cię przekonać, że instalacja to dla Ciebie dobre rozwiązanie.

5. Fotowoltaika nie zawsze się opłaca

Fotowoltaika nie zawsze się opłaca – o tym powie Ci tylko dobry doradca, kiepski sprzeda instalację bez względu na to, czy jest to dla Ciebie korzystne rozwiązanie. W przypadku małego gospodarstwa domowego, z niskimi rachunkami oscylującymi w granicach do 100 zł miesięcznie fotowoltaika nie będzie już tak opłacalna jak w przypadku gospodarstw o średnim czy dużym zapotrzebowaniu na energię. Mała instalacja spłaca się dłużej niż ta o dużej mocy. Należy jednak pamiętać, że dzisiejszy rachunek na 100 złotych, za kilka lat będzie wyższy o co najmniej 50%. Zakup fotowoltaiki przy niskich opłatach za prąd należy przemyśleć i omówić z ekspertem, który przedstawi oszczędności na przestrzeni lat, wyliczy zwrot i doradzi zasadność inwestycji.

6. Warunki finansowania

Myślisz o inwestycji w fotowoltaikę, ale nie masz gotówki? Możesz skorzystać z opcji finansowania kredytem. Pamiętaj jednak żeby dokładnie przeanalizować warunki pożyczki. Niski procent nie zawsze oznacza niski koszt. Zwróć uwagę na wszelkie marże i prowizje, koszty manipulacyjne, ubezpieczenie itp. Najlepiej gdy koszt kredytu wyrażony jest w RRSO, czyli Rzeczywistej Rocznej Stopie Oprocentowania. Jest to całkowity koszt który poniesiesz, wyrażony jako wartość procentowa całkowitej kwoty kredytu w stosunku rocznym.

7. Zabezpieczenia instalacji

Tania instalacja nie zawsze się opłaca. Sprzedawcy lubią kusić ceną, często jednak nie wspominają z czego ona wynika… a najczęściej wynika ze słabej jakości komponentów instalacji i zabezpieczeń.

Instalacja fotowoltaiczna jest bardzo bezpiecznym rozwiązaniem, którego wdrożenie nie niesie za sobą wysokiego ryzyka – pod warunkiem, że do jej montażu zostaną wykorzystane wysokiej jakości komponenty, które zostały dopasowane do wymagań budynku i właściwie zamontowane. 

W Columbus bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. Opracowaliśmy autorski standard zabezpieczeń, który powstał we współpracy z producentami i dostawcami komponentów oraz rzeczoznawcami PPOŻ. W rezultacie stworzyliśmy rozwiązania, które przekraczają pod względem niezawodności wymagania zawarte w polskim prawie. 

Więcej o bezpieczeństwie instalacji i naszym standardzie montażowym przeczytasz na naszym blogu.

Fotowoltaika – czego nie mówią sprzedawcy?

Wyspecjalizowani doradcy opowiedzą Ci o ofercie ze szczegółami. Podpowiedzą najlepsze rozwiązania, poinformują o warunkach gwarancji i finansowania, a kiedy nie potrzebujesz fotowoltaiki, bo Twoje rachunki są za niskie lub nie masz odpowiednich warunków montażowych – powiedzą Ci o tym. Niestety wciąż na rynku możemy spotkać się z nieprofesjonalnym podejściem. Dlatego, decydując się na wybór dostawcy fotowoltaiki warto wiedzieć o co pytać. Długa gwarancja na jasnych warunkach, najwyższej jakości zabezpieczenia instalacji, tanie finansowanie czy precyzyjnie dobrana moc to zapewnienie długiego działania systemu i szybkiego zwrotu inwestycji. Pamiętaj, fotowoltaika ma działać efektywnie nawet przez ponad 30 lat, wybierz sprawdzonego dostawcę, który o to zadba.

Oceń ten artykuł

powiązane artykuły
czytaj bloga
zapytaj o ofertę
Columbus