Zanim zdecydujesz się na montaż instalacji fotowoltaicznej czeka Cię spotkanie z doradcą energetycznym. Powinien on szczegółowo przedstawić ofertę konkretnej firmy, opisać formalne procedury i opowiedzieć krok po kroku, jak wygląda proces realizacji takiej inwestycji. Przedstawiciel firmy, która specjalizuje się w instalacjach fotowoltaicznych, z pewnością podejmie wszystkie powyższe tematy. Wcześniej warto jednak zorientować się, na jakich kwestiach szczególnie skupić uwagę.
Doradca energetyczny – czego się od niego dowiesz?
Proces realizacji
Zanim doradca energetyczny dobierze odpowiednią instalację, wyliczy obecne koszty energii oraz wskaże powody, dla których warto zamontować fotowoltaikę. Następnie wytłumaczy zasady jej działania i bilansowania energii na zasadach prosumenckich. W kolejnym kroku dowiesz się, jakie koszty ponosisz bez instalacji i jak wygląda proces realizacji takiej inwestycji, którym od początku do końca zajmuje się Columbus.
Dobór instalacji
To część rozmowy, w której doradca możliwie dużo powinien dowiedzieć się o Twoim przedsiębiorstwie, czym się zajmuje, jakie urządzenia pobierają prąd i ile ich jest oraz jak do tej pory wyglądały rachunki za energię elektryczną. Dobór instalacji to sprawdzenie, jak zużycie energii elektrycznej w Twojej firmie koreluje z operacją słoneczną, czyli z pracą instalacji fotowoltaicznej. Sprawdzenie dokonywane jest w trzech płaszczyznach: miesięcznej, tygodniowej i dobowej.
Dzięki temu zyskujemy pewność, że instalacja dobrana jest w sposób optymalny. Komplet informacji pomoże doradcy dobrać odpowiednią moc instalacji fotowoltaicznej, moc paneli, a także inne urządzenia, niezbędne do poprawnego działania małej elektrowni słonecznej.
Wybór sprzętów
Zanim zdecydujesz się na sprzęt i panele, powinieneś poznać wady i zalety konkretnych modeli. Doradca energetyczny na spotkaniu opowie o urządzeniach, które montujemy, przedstawi mocne strony każdego z nich oraz ich zastosowanie.
System zabezpieczeń
Jako klient powinieneś mieć pewność, że instalacja, która zostanie zamontowana dla Twojej firmy jest bezpieczna. Na spotkaniu powinieneś dowiedzieć się:
- czy instalacja zostanie wykonana zgodnie z obowiązującymi normami i wytycznymi Państwowej Straży Pożarnej,
- czy zostanie zgłoszona do organów Państwowej Straży Pożarnej,
- co się dzieje z instalacją w przypadku pożaru,
- jakie zabezpieczenia posiada.
Koszty instalacji fotowoltaicznej
Po dobraniu mocy i ilości paneli oraz wszystkich urządzeń, doradca powinien wyliczyć całkowity koszt inwestycji w fotowoltaikę. W GoBiznes taką wycenę otrzymujesz na pierwszym spotkaniu z doradcą. Dostaniesz również informację o tym, jakie są możliwości finansowania i czym się one różnią. W przypadku oferty GoBiznes masz możliwość finansowania inwestycji za pomocą środków własnych, leasingu czy za pomocą umowy PLA, czyli bez angażowania własnych środków.
Gwarancja na urządzenia i montaż
Każda osoba dokonująca takiej inwestycji powinna mieć pewność, że instalacja jest wykonana jak najbardziej profesjonalnie, a dowodem na to jest udzielenie gwarancji. GoBiznes udziela nawet 10-letniej gwarancji na całość instalacji, zapewnia opiekę poinstalacyjną oraz dostęp do usługi Columbus Care, która obejmuje m.in. profesjonalny dobór mocy systemu i projekt koncepcyjny, pomoc w pozyskaniu dofinansowania, opiekę i pomoc w kontaktach z zakładem energetycznym, monitoring pracy instalacji i dostęp do platformy columbuscare.pl.
Jakie pytania warto zadać doradcy energetycznemu?
- Koszt instalacji: jakie są dostępne opcje finansowania i kiedy można spodziewać się zwrotu inwestycji?
- Technologia: jakie panele i falowniki są rekomendowane w danym przypadku?
- Gwarancja i serwis: jakie są warunki gwarancji na urządzenia i czy firma zapewnia wsparcie posprzedażowe?
- Dotacje i ulgi: czy można skorzystać z ulg podatkowych (np. ulga termomodernizacyjna) lub programów dotacyjnych takich jak Mój Prąd 6.0?
Firma i jej doświadczenie
Dobrze jest wiedzieć, jak duża jest firma i ile realizacji ma za sobą. Mimo, że przedstawianie faktów o firmie przez doradcę zwykle brzmi jak hasła reklamowe, to dzięki temu dowiesz się z jak bardzo doświadczoną firmą masz do czynienia. Im więcej realizacji ma za sobą dana firma, tym większe ma doświadczenie. Dodatkowo, jeśli istnieje na rynku kilka lat i ciągle się rozwija to informacja, że takiej firmie można zaufać.